HH tegnap a webet böngészve arra a következtetésre jutott, hogy nálunk nincs is civil újságírás. Bevallom, én már meg sem próbáltam ennek nyomait kutatni, annyira lehangoltak az elmúlt heteknem szerzett tapasztalataim. A rövid bejegyzés után sorakozó hozzászólásokban ugyan felbukkannak bizonyos nyomelemek, de mindez a lényegen nem sokat változtatott.
A zavargók nem blogolnak, a bloggerek pedig inkább csak a tévé képernyőjét nézve „tudósítanak”. Talán nem kár is erőlködni a „citizen journalism” kifejezés magyarításával…
Kérdés persze, hogy miről kellene tudósítaniuk a „civileknek”?
Emlékezz vissza: Az a híres, milliószor lejátszott amatőr videó ( 9/11) - rohanó emberek, füst – olyan helyen készült, ahol nem taposták egymást a tévéstábok. A londoni metrórobbantáskor készült fotó is azért válhatott világhírűvé, mert készítője volt az egyetlen, aki az adott helyszínről tudósított.
A rendőrök hátát fotózó amatőrök nem sok információval szolgálhatnak, az ugyanarról a helyszínről, de lényegesen jobb pozícióból dolgozó tévésekhez képest. Inkább adhat további dimenziót a hivatalos tudósításokhoz egy erősen szubjektív élménybeszámoló. (via zsoltu)
hogy válság van. Mintha a boltos azért panaszkodna, hogy nem veszem a mellette lévő parkban szedett füvet
A 2006. október 23-i Fidesz által rendezett megemlékezésen vettem részt. A Deák téren, az Evangélikus templom mellett találtam helyet.
A megemlékezés és a beszédek még javában zajlottak a fülsiketítő helikopterek zajában, amikor már az első könnygáz gránátok felrobbantak mellettünk. Mire a beszédeknek vége volt, már a kivetítőt nem láttam a könnygáz hatására, csak sejtettem, hogy merre sodor a tömeg. Amikor aztán véget ért az ünnepség, a Himnusz és a Székely Himnusz alatt sem pihentek a gránátok, addigra már semmi mást nem kerestem, csak hogy hogyan tudnék hazajutni, ezért próbáltam az Erzsébet-híd felé tájolódni, hiszen Budán lakom, a Naphegyen. Ám fel sem ocsódhattunk, amikor a könnygáztól ködös légkörben lódobogás zaja tört elő, velem szemben vágtatott egy egész hadseregnyi lovas és ha egy fiatalember tanár nem húz el onnan, lehet, hogy most nem írnám ezeket a sorokat Önöknek. Végül is a Körútra sodort a tömeg, más irányban nem tudtam araszolgatni, és mire közelebb értünk az Astoriához, két könnygáz sortüzet kellett átvészelni, hol kapualjban, hol a tömegben botorkálva-futva. Akkor azonban kiderült, hogy az Astoriánál lezárták a Kossuth Lajos utcát, arra nem tudtunk menni, vissza a Deák térhez szintén nem lehetett, tehát maradt a túlélés könnygáz gránát robbanások és vágtató lovak között. Ahogy így utólag is saccolom, úgy két órán keresztül nem tudtunk semerre sem menni.
Szép példáját tapasztaltam az összefogásnak. Ki-ki tehetségéhez mérten segített elestünkből föltápászkodni, vaksin botorkálókat a vágtató lovak elől elhúzni. Végre nagy nehezen el lehetett szivárogni az Erzsébet-híd felé és sikerült hazaérni. Horzsolásokkal, kék foltokkal, véraláfutásokkal, lehet, erre azt mondanák, 8 napon belül gyógyul.
A híradásokból az derült ki, hogy 700 ezer rendőr "oszlatta fel" az ünneplésre érkezőket. Ez az, amit nem értek, hiszen a Rendőrség 2005. évi Pénz- és Humánerőgazdálkodásának jelentéséből az derül ki, hogy a
"Rendőrség hivatásos állományának meglévő létszáma 2006. január 1-jén 28636 fő volt." (http://www.police.hu/data/464086/REK05_183_192_humangazd.pdf 189. oldal). E létszám nyilván tartalmazza a vezetőségtől kezdve a fizikai kisegítő munkát végzőket is, dehát a 700 ezres létszám sehogyan sem jön össze. Meg lehet tudni vajon, hogy tulajdonképpen kiknek a segítségével verték szét a békésen ünneplőket?
A többi kérdésem hasonló a nagyon sok helyről érkező, tapasztalatom szerint is brutálisan viselkedő, nem azonosítható rendőrökkel kapcsolatban.
bakura: hat persze, hogy nem. Teged eszembe sem jutna civil ujsagironak hivin :D Roluk beszeltem (volna).
Bakura
|
2006. október 25. 09:19
|
Vajszínű: Azért laptoppal és telefonnal én sem rohangálnék a tüntetők és a rendőrök közt! :)
pollner
|
2006. október 25. 09:11
|
vajszinu: Én is az Indexet követtem. Próbálkoztam tévékkel, rádiókkal is, de az Index volt a leggyorsabb, leginformatívabb. (Nem ez az első alkalom, már írtam is róla.)
Nem hiszem, hogy a azért kellene drukkolni, hogy a civil média lenyomja a "hagyományost". A civilek lehetősége, hogy kitöltsék a MSM álal hagyott lyukakat, fehér foltokat. Mint korábban a Fekete Doboz (az eredeti), vagy néhány szamizdat. És persze különbséget kell tenni a véletlenül az események középpontjába került "civil" között, aki telefonjával rögzíti az eseményeket és az "amatőr" újságíró között, aki keresi a témát.
pollner
|
2006. október 25. 09:02
|
zsoltu, a blog már csak ilyen dolog. Én írogatok erről-arról, gyakran külhoni dolgokról. Vannak, akiket ez érdekel kisebb-nagyobb gyakorisággal visszatérnek és vannak, akik egyszer bekukkantanak, majd soha többé nem jönnek vissza. Nem gondolom, hogy heti 8-10 bejegyzéssel képes lennék minden fontos témával foglalkozni, ilyet soha nem is ígértem. Maradok tehát "köreimben" (még azt sem tudom minden héten végigfutni),illetve óvatosan folyamatosan próbálom tökéletesíten ezt a kört. Egyébként, ha alaposabban körülnézel itt, láthatod, hogy a civil újságírás csak egy a Médiablog állandó témái közül...
pollner
|
2006. október 25. 08:50
|
vadjutka: Örülök, hogy hosszú idő után újra felbukkantál :-) Gillmor szerintem elég jól definiálta ezt a fogalmat (legalaposabban a We Media...könyvben), esezmben sincs kétségbe vonni a dolog létezését. Mindez nyilván máshogy működik a világ különböző részein. Nekünk szerinem még nagyon sokat kell tanulnunk a civil mozgalmakról és az önkifejezésről is. (Mellesleg, a profi újságírásról is.)
pollner, en aszem ertem, amit irsz (mondom: azt hiszem), es en is nyafogtam ezert a balhe elso fordulojaban.
A legkozelebb ehhez az Index percrol percre adasa all(t), persze ottan szo sincs civilekrol meg nem is hagyomanyos blogformatum (ez utobbi a lenyegtelenebb szvsz).
Amikor en szovatettem, azt kaptam valaszul, hogy jajaj, az Indexnek mennyi ember meg lopikula all a rendelkezesere, de ha megdoglok sem ertem, miert koll ehhez mas, mint egy laptop, telefon, mondjuk ket ember (a robogo/bicikli mittudomenmi optional).
Zsoltu!
Valószínűleg azért nem foglalkozott házigazdánk a civil ujságírás definíciójával, mert feltételezte, hogy jólismert jelenségről van szó, de ha neked ez ismeretlen terület akkor javasolnám a Google használatát. Persze te azt nem használod, mert az amerikai:)
Ui: Fogalmam sincs, hogy pollnernek igaza van-e vagy sem, én a tévén követtem az eseményeket (nehéz szabadulni a vérző fejű, megrugdosott emberek látványától).
zsoltu
|
2006. október 24. 23:26
|
pollner,
nem első eset, hogy fix következtetéseket vonsz le abból, hogy körülötted hogy mozog a világ. miközben láthatóan eszed ágában nincs bővíteni azon a körön, akiket szemlézel.
hajtogatod ezt a civil újságírás dolgot, mint más a webkettőt, ez a te csodalovad. lelked rajta. de az, hogy le merem írni, hogy biza a sokadszori állításod az ismétléstől még nem válik igazzá és adok egy példát - látom azóta más is beesik és biza akkor még a kifejezetten fotós oldalakat nem is említettem - erre a higgadj le ostoba kiszólás. hülye tanaras duma, amikor valakinek nincs igaza, a másikat higgadásra bírni akarni, miközben egy cseppet sem volt izgatott vagy ideges. amit utána írtál, az még ostobább volt.
vadjutka rátapintott a lényegre. te majmolni látszol a külföldi - főleg amerikai - blogokat. miért kéne európában amerikaiul blogolni? miért az a civilség netovábbja? mi a civil újságírás? miben gondolod megváltónak? miért várod, miközben a mainstream média is főképp a rossz példákat mutatja, hogy majd a semmiből megtanulnak a gyerekek írni? te mennyiben teljesíted a magad elvárásait?
millió kérdés, egy idétlen post okán. biztos, hogy panelekből kell ollóznod a postjaid?
Hello,
SZVSZ:
1: azér' tmégiscsak definiálni kellene azt a civil újságírás dolgot...főleg, ha valaki ettől várja a dolgok megváltozását (lásd: IH - post: http://ih.blogter.hu/?post_id=87329)
2: Előbb a vélemény-kifejezési kultúrát kellene csiszolgatni itthon; mind a mennyiségét, mind pedig a minőségét.
pollner
|
2006. október 24. 22:03
|
Kösz az "ellenpéldákat", de én továbbra is úgy gondolom, hogy a "civil újságírás" leginkább ott tud(na) kibontakozni, ahol nincsenek jelen a profi tudósítók. (Pesze ez nem jelenti azt, hogy ne blogolhatná bárki a saját magántörténemét, de ezt kár lenne összekeverni a "civil újságírással". )
pollner
|
2006. október 24. 21:58
|
zsoltu, ha te mindig szeméyleskedéssel fűszerezed hozzászólásaidat, illik eltűrnöd hasonló hangnemben írt válaszaimat. Vagy tévednék?
T
|
2006. október 24. 21:34
|
Szerintem ez egy elég jó kivétel: http://www.talktom.atw.hu/
Saját képek és saját élmények. Óráról órára írja le az eseményeket először persze csak a hírügynökségek másolása, de aztán már ott is van a helyszínen.
bocsi, nem a vitába illeszkedem, de érdemes revidiálni a bloggerekkel szembeni értelmiségi deffault szkepszist, ajánlom fogyelmetekbe - itt igazán egyedi darabnok vannak:
http://videobomb.blogter.hu/profile/frivol
zsoltu
|
2006. október 24. 20:26
|
sértő vagy. gondolom szándékosan, még ha vigyorogsz is hozzá. ha a hiúságod zavarja, hogy felületes ítéletedre felhívom a figyelmed, sajnállak. a butaságodra - ugyanis a rendőrök hátát fotózók is informatívok, ha tudnád, mi a horus archívum, nem beszélnél ilyen marhaságot - van vevőd, így a boldogságodhoz semmi sem hiányzik. ez jó.
szevasz.
pollner
|
2006. október 24. 14:41
|
zsolt, higgadj le. Ez itt nem tüntetés, csak egy szelíd blogocska:-)
zsoltu
|
2006. október 24. 14:20
|
http://www.cloneshit.hu/2006/10/24/atr-2006
de kereshetsz másokat is, vannak szép számmal, akik tudósítottak. az, hogy a bevett köreid mennyire szűkek és mire terjednek ki, nem jelenti, hogy a világ megszűnt létezni azon kívül.